Friday 28 June 2024

Putaran kehidupan yang indah

 Putaran kehidupan yang indah . 


Saya ada seorang kawan . 


Anak kawan saya ini dari di bangku sekolah , suka follow FB saya. Katanya nak jadi doktor macam saya . 


Nama pun sama macam saya .


Beliau selalu tanya soalan kepada saya dan saya beri galakan kepada dia. Mak ayah dia pun orang hebat juga. Mak dia selalu panggil dia “Dr Aisyah, nanti jadi macam Dr Aisyah senior “. 


Kami pergi umrah bersama tahun 2010. 


Dia memang pelajar cemerlang . 


Alhamdulillah selepas SPM, dia dapat masuk Fakulti Perubatan salah sebuah universiti tempatan .


Semasa saya masih pensyarah di UiTM, kalau kami buat program untuk pelajar perubatan , anak kawan ni pun rajin datang walaupun dia bukan dari UiTM. 


Kami kekal berhubung melalui FB, hingga akhirnya Dr Aisyah junior ini betul-betul menjadi seorang doktor . 


Saya pun masih berkawan dengan mak dia . 


Baru-baru ini selepas SPM, anak sulung saya menyatakan hasrat menyambung pengajian ke bidang perubatan . 


Universiti pilihan pertama anak saya pula adalah universiti Dr Aisyah junior ini. 


Saya pun menghubungi Dr Aisyah junior untuk meminta tips dan nasihat . Dr Aisyah junior memberikan banyak tips dan kebaikan belajar di universitinya. 


Kami pun yakin dengan pilihan anak sulung kami dan saban hari berdoa untuk Allah permudahkan apa yang terbaik untuk imannya. 


Alhamdulillah hari ini, anak saya telah ditawarkan tempat di asasi sains perubatan di universiti itu. 


Alhamdulillah syukur kepada Allah 


Haza min Fadhli Rabbi . 


Betapa indah apabila sebuah persahabatan itu didasari dengan keikhlasan, ia berterusan dengan kebaikan. 


Terima kasih semua kerana sentiasa mendoakan keluarga kami. 


Hadith Rasulullah SAW junjungan kita


مَا مِنْ عَبْدٍ مُسْلِمٍ يَدْعُو لِأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ إِلا قَالَ الْمَلَكُ وَلَكَ بِمِثْلِ رَوَاهُ مُسْلِمٌ


Ertinya: "Tidaklah seorang muslim mendoakan saudaranya tanpa sepengetahuan saudaranya itu kecuali malaikat berkata, 'Dan untuk kamu juga seperti itu.'" (HR Muslim)


Semoga setiap apa yang kita lakukan, akan membawa kita lebih dekat dengan Allah dan menjadikan kita insan yang dapat berbakti kepada orang lain . 


Semoga Allah merahmati keluarga Dr Aisyah junior dan juga semua petugas kesihatan seluruh dunia , serta semua yang terlibat dalam apa jua bidang wellness yang jujur. 


Let us continue our mission to help make this world a better place in shaa Allah . 


Amin 


#drazlindarita 

#kisahkehidupanDrAzlindarita 

#microsurgeonmom 

#makanak4




Monday 24 June 2024

Cita-cita nak jadi seorang ibu


Cita-cita pekerjaan pertama saya adalah ingin menjadi seorang pramugari, tetapi cita-cita sebenar saya sejak kecil adalah menjadi seorang ibu. 


Ya . 


Sejak kecil , permainan yang paling saya suka adalah main “masak-masak” dengan abang saya. Anak-anak patung teddy bear saya, akan jadi anak-anak saya . Nama-nama mereka pun saya masih ingat . 


Mat 

Hisyam

Sarah 

Rose 

Diana 


Ya, nama Melayu semua, kan? 


Ketika saya berumur 5 tahun, saya minta adik dengan Mama & Ayah. 


Saya ada 5 orang abang, dua orang meninggal semasa bayi jadi yang masih ada, 3 orang . 


Saya sangat inginkan seorang adik perempuan .


Alhamdulillah ketika 6 tahun, adik saya dilahirkan, dan itulah antara hari yang paling gembira dalam hidup saya 


Saya memang sangat-sangat sukakan bayi! Dari kecil hingga sekarang . Ada kala saya akan mengagah bayi yang saya jumpa di stesen bas, di hospital , di mall, di mana sahaja ! Saya sangat suka melihat senyuman seorang bayi. 


Hinggakan semasa selepas bernikah, saya beritahu suami saya, saya mahu 5 orang anak. 


2 tahun selepas bernikah , kami belum dikurniakan cahayamata. 


Ketika itu saya merasakan hidup saya tak sempurna, walaupun saya sudah menggenggam segulung ijazah sarjana muda perubatan. 


Selesai internship di Ireland, saya pulang ke pangkuan suami yang masih belajar di Indonesia.


Sudah tinggal serumah tetapi masih belum hamil, hingga saya tawarkan kepada suami untuk mengambil isteri ke dua. Suami saya menolak mentah-mentah. Kata beliau , beliau bernikah dengan saya bukan untuk mendapat anak, tetapi kerana betul-betul mahu menikahi saya kerana Allah. “Kalau ada anak, itu bonus ,” katanya. 


Kehamilan pertama , gugur semasa kandungan berusia 5 minggu . Alhamdulillah selang 2 bulan saya hamil lagi, dengan anak sulung.


Syukur padaNya, genap si Kakak berumur 13 bulan, adiknya lahir . Umar pula lahir 2 tahun kemudian . 


Daripada 3 tahun tiada anak, Allah kurniakan kami 3 orang anak dalam masa 4 tahun . 


“Wanita dinikahi kerana empat perkara; kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya, maka pilihlah wanita yang taat beragama, nescaya engkau beruntung.” 

(Hadis Riwayat Bukhari)


Semasa bernikah , saya sedar saya tiada harta, saya berharap saya seorang calon isteri yang beragama. Tetapi yang saya turut harapkan adalah saya dapat memberikan zuriat kepada suami saya, kerana Alhamdulillah keturunan ibu saya memang anaknya ramai. 


Bukankah ada hadis yang diriwayatkan daripada Sa'ad bin Abi Waqqas RA bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, 'Berkahwinlah kamu dan beranak pinaklah kamu dengan banyaknya, sesungguhnya aku akan berbangga dengan kamu berbanding umat-umatlain pada hari akhirat nanti” ( Hadith Riwayat Abu Dawud)


Sehingga sekarang saya tak pernah putus mendoakan sahabat-sahabat yang sudah berumah tangga dan berusaha mendapatkan cahayamata tetapi belum ada rezeki. 


Saya amat memahami perasaan itu, kerana saya pernah melaluinya. 


Nak mendapatkan anak ke empat kami pun saya terpaksa menjalani rawatan kerana saya sudah tidak subur walaupun baru 34 tahun ketika itu,kerana saya overweight . 


Antara misi saya sekarang adalah untuk membantu sahabat-sahabat yang ingin lebih sihat dan mendapatkan berat badan ideal juga dengan program ST kami. 


Saya tidak mahu komen dengan golongan yang mahu “ #childfree ” kerana saya seorang yang mahukan anak sejak saya kecil . 


Saya amat bersyukur bertemu jodoh dengan seorang insan yang sudi memperisterikan saya yang serba kekurangan, dan kemudian menjadi seorang bapa yang baik buat anak-anak kami. 


Abu Hurairah memberitahu, Rasulullah SAW pernah bersabda, "Kalau seseorang meninggal dunia, maka amalnya akan terputus kecuali tiga perkara: sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak yang soleh yang mendoakannya." (Hadis riwayat Muslim, Abu Daud dan at-Tirmidzi)


Bagi mereka yang tidak direzekikan bertemu jodoh atau tiada cahayamata, Allah Maha Baik. Kalian masih boleh memperbanyakkan menyampaikan ilmu yang bermanfaat & bersedekah jariah. 


Bagi kita yang Allah amanahkan dengan anak-anak, marilah kita didik anak-anak kita agar menjadi anak-anak soleh solehah yang bakal mendoakan kita kelak in shaa Allah. 


Jika bukan Rasulullah SAW , insan paling hebat di dunia dan akhirat menjadi contoh tauladan hidup kita, siapa lagi ? 


#drazlindarita 

#kisahkehidupanDrAzlindarita

#hazaminFadhliRabbi




Friday 21 June 2024

Hubungan dengan Ayah , penentu sifat anak perempuan?

 Saya terjumpa satu video ni . Dia kata macamana hubungan seorang ayah dengan anak perempuan akan menentukan bagaimana anak perempuan tu akan membesar . 


Tahap keyakinan dia 


Bagaimana hubungan dia dengan orang lain nanti . 


(Saya kongsikan link di sini )


Entah , saya tak boleh nak judge macamana anak-anak perempuan saya tapi saya nak share macamana hubungan saya dengan Ayah saya . 


Ya. Ayah saya simple sahaja orangnya . Memang tidak sempurna tetapi baiklah di mata saya. 


Mama dan Ayah mendidik saya sampai saya rasa saya seorang yang berkeyakinan tinggi, masa kecil abang-abang saya kata Mama Ayah jumpa saya dalam perahu kat Sabah pun saya boleh buat dek je . Mentang la abang-abang saya kulit cerah, saya gelap sikit. 


Tapi itu tahap keyakinan saya. 


Apa yang Mak Ayah saya buat ? 


1) Tak pernah bandingkan saya dengan adik beradik lain kecuali untuk beri semangat . Contoh abang ke dua saya pergi Amerika Syarikat untuk belajar, Mama galakkan saya SPM kena straight A supaya boleh belajar sampai oversea. Tak pernah pula Mama Ayah bandingkan kenapa kau tak dapat 10 A1 macam abang dan sebagainya . Mereka hanya bagi galakkan. 


2) Mama Ayah selalu PUJI dan selalu beri kata-kata “Mama bangga dengan Rita “ atau Ayah selalu cakap English jadi Ayah akan cakap “I am proud of you “. Setiap kali saya dapat kejayaan walaupun kadang bukan nombor 1 pun, mereka tetap kata mereka bangga . Jadi saya nak buat lebih baik lagi . 


3) Mereka tidak pernah sentuh bab fizikal. Jadi kalau sedara mara selalu puji adik saya cantik, Mama akan counter cakap “Rita pandai”. Agaknya masin mulut Mak kan. Jadi saya tak pernah cemburu dengan kecantikan adik saya , sebab saya rasa saya tak cantik pun bukan satu kekurangan sebab saya ada kelebihan lain . 


4) Abang-abang saya masuk asrama penuh, saya tak dapat.  Tapi Mama Ayah kata ,”Kat mana-mana pun boleh berjaya , yang penting usaha”. 


Setiap kali saya jatuh, mereka bangkitkan saya semula . Mereka tak pandai nak ajar saya buat homework sebab Mama hanya sekolah sampai darjah 3, tapi Mama akan duduk sebelah kami buat homework untuk support . 


5) Mama Ayah tepati janji. Haaa ini saya rasa sangat penting . Semasa membesar, Mama menoreh getah untuk menyara kami. Ayah bekerja di KL setelah bersara tentera. KFC tu adalah reward kami SETAHUN sekali . Kalau nak makan KFC, kena SEMUA ORANG dapat nombor 1. Jadi semua orang kena usaha. Mereka tak pernah tak tepati janji. Hadiah paling besar saya pernah dapat adalah RM90 sebab Mama janji kalau saya dapat satu A dalam SPM Mama hadiahkan RM10. 


Alhamdulillah , hadiah itu pun Mama tunaikan . 


6) Mama Ayah sentiasa beritahu yang “Rita boleh . Mama Ayah yakin!” Mereka PERCAYA kepada saya, sebelum saya percaya kepada diri saya sendiri . Ini penting terutamanya semasa saya di Ireland , jauh dari keluarga. 


7) Mama Ayah selalu kirim bantuan , bukan dengan wang ringgit tetapi dengan doa. Kalau saya exam, Mama Ayah akan berpuasa supaya doa mereka lebih makbul. Pernah saya kehabisan duit di Ireland , Mama dapat hantar Euro 50. Lebih kurang RM250 sahaja pun . Tapi sangat bernilai pada saya. 


8.) Mama Ayah tak pernah bergaduh depan kami. Jadi di mata saya mereka sentiaaa harmoni. Tak mungkin la tak pernah gaduh kan. Lebih 50 tahun kot kahwin . Tetapi ia memberi keyakinan kepada saya bahawa there is such thing as a happy marriage . 


9) Walaupun kami pergi holiday, Mama Ayah mesti minta ambil gambar berdua mereka sahaja tanpa kami. Nampak simple tapi pada saya it shows that they appreciate each other . Selalu nampak Ayah dan Mama jalan pegang tangan dan gambar mereka berdua mesti Ayah peluk bahu Mama. 


10) Ayah selalu puji Mama pandai, pada saya, bila Mama tak ada. Ayah kata kalau Mama berpeluang belajar , mesti Mama jadi orang hebat . Pada saya Mama dah hebat dah . Tapi bila Ayah cakap begitu , saya tahu Ayah hormat pada Mama dan saya pun jadi hormat pada mereka berdua . 


Dulu sebelum bernikah, kalau orang tanya nak cari orang macamana? Saya akan jawab nak cari yang macam Ayah. 


Betul lah orang kata , kalau ada anak lelaki, dia akan meniru sifat ayahnya . 


Tetapi anak perempuan, akan menikahi orang yang ada sifat ayahnya. 


Semoga bermanfaat buat kita semua sebagai ibu bapa in shaa Allah . 


Yang pasti panduan terbaik kita adalah Rasullulah SAW yang bersabda : 


Sebaik-baik kalian adalah yang paling baik terhadap ahli keluarganya, dan aku adalah orang yang paling baik terhadap ahli keluargaku.


Riwayat al-Tirmidhi (3895)


#drazlindarita 

#kisahkehidupanDrAzlindarita

#HazaMinFadhliRabbi




Thursday 1 February 2024

Koh Lipe : Menyelam semula selepas setahun (Koh Pung, Koh Sarang, Lipe Corner)

 Hari ke dua di Koh Lipe 26/1/2024

Hari ke dua di Koh Lipe, kami bangun seawal 5.30 pagi kerana waktu Subuh masuk awal berbanding Malaysia. Selesai solat Subuh, kami berjalan-jalan ke pantai matahari terbit atau Sunrise Beach. Alhamdulillah kerana kami mengambil pilihan roaming dengan Maxis dengan harga RM69 , kami menggunakan data roaming dan mencari jalan menggunakan Googlemap sahaja. Hakikatnya Koh Lipe ini kecil sahaja, pusing-pusing pasti anda akan jumpa destinasi yang dicari. 

 

11 tahun dahulu kami pernah menyaksikan matahari terbit yang paling cantik di sini. Malang sedikit pagi itu cuaca agak mendung, namun ia masih indah . Rasa bersyukur dapat meluangkan masa bersama suami tercinta, dalam keadaan sihat wal afiat. 

 



Lebih kurang 20 minit di tepi pantai, kami kembali ke hotel dengan melalui jalan yang berbeza. Kami berjumpa dengan beberapa kedai runcit yang menjual air mineral dengan harga yang lebih murah berbanding 7-11. 

Sampai di hotel, kawan-kawan kami Ian, Clovie, Fadly, Asyraf dan Jus sudah mula bersarapan. PIlihan makanan untuk bersarapan tidak banyak, tetapi mencukupi bagi saya. Ayam dan daging pastinya tidak halal, tetapi ada telur goreng, roti, buah-buahan, salad dan yogurt . 

Tepat pukul 8.15 pagi, kmai berkumpul di lobi Bundhaya Hotel untuk sama-sama ke Koh Lipe Diving School . Sempat saya dan suami menyiapkan 20 soalan MCQ yang diberikan oleh Dive Master (DM) semalam, yang mana ia adalah sebahagian daripada Refresher Course kami. 

Lebih kurang pukul 8.30 pagi, kami bergerak ke bot kecil yang akan membawa kami ke bot besar, yang merupakan boat selaman (Diving Boat) kami sepanjang hari ini. Ada lebih kurang 15 orang penyelam yang bersama-sam kami, dan setiap daripada kami dibahagikan kepada Kumpulan 3-4 orang untuk setiap DM. Hanya saya dan suami bertuah mendapat seorang DM yang akan menjaga kami iaitu Sol, DM wanita yang berasal dari Argentina. 

Perjalanan dari Koh Lipe ke tempat selaman atau dive site kami yang pertama iaitu Koh Pung, mengambil masa lebih kurang sejam 45 minit. Sepanjang perjalanan ini, saya dan suami mengikuti kelas Refresher Course kami, dan Sol mengajar kami memasangkan peralatan menyelam dengan betul. 




Oleh kerana saya bekerja sehingga sehari sebelum bertolak ke Langkawi, banyak peralatan saya yang tertinggal, termasuk GoPro saya! Mujur juga kawan saya Dr Jus ada membawa kamera lebih dan beliau bukan sahaja meminjamkan GoPro beliau kepada saya, malah meminjamkan komputer selaman (dive com) kepada saya. 

Selaman pertama di Koh Pung, kami berlatih cara membuang air dari dalam topeng muka dan cara mengembalikan regulator atau alat bernafas kepada mulut jika tertanggal. Kemudian kami dibawa menyelam ke sekitar terumbu karang yang cantik. Ketika ini saya langsung tidak mengambil sebarang gambar mahu pun video kerana masih mahu berlatih buoyancy atau kaedah apungan yang baik.

Selaman pertama kami hanya berlangsung kira-kira 40 minit sahaja, namun ia cukup untuk mengembalikan keyakinan kami untuk menyelam. 

Kembali ke bot, kami disajikan makanan tengahari iaitu nasi putih, ayam basil, dan telur rebus. 

Selepas surface interval kira-kira sejam, kami ke dive site ke dua iaitu Koh Sarang. Ketika ini DM Sol agak kurang setuju saya membawa GoPro tetapi saya memberitahu beliau, saya akan hanya menggunakannya jika saya yakin dengan buoyancy saya. 

Alhamdulilah selaman kali kedua, saya lebih yakin, dan dapat menikmati keindahan flora dan fauna di dasar laut dengan lebih tenang. Selaman kedua mengambil masa sekitar 40 minit juga. 



Selesai selaman ini, suami saya sudah kesejukan. Mungkin kerana kandungan lemak di dalam badan beliau kurang dari 16%, maka beliau lebih terdedah kepada hypothermia. 

Kami dimaklumkan perjalanan ke dive site seterusnya akan mengambil masa sejam setengah, kerana dia menuju ke Koh Lipe semula. Suami saya ketika itu sudah memutuskan yang beliau tidak mahu menyelam lagi untuk hari itu.

Perjalanan yang jauh, dengan badan yang sudah agak letih, ramai penyelam mengambil peluang untuk tidur seketika. Namun jauh sungguh terasa sejam setengah itu, sudah bangun tidur, tak sampai-sampai lagi ke dive site! 

Alhamdulillah sekitar jam 4 petang kami sampai semula ke Koh Lipe. Ada bot kecil yang menunggu untuk membawa suami saya dan seorang lagi penyelam yang mahu pulang, kembali ke hotel. Jam 4.30 petang kami sampai ke dive site kami yang terakhir iaitu Lipe Corner. 

Alhamdulilah saya amat menikmati selaman kali ke tiga ini, bersama Sol. Sol membantu mengambil video saya, dan saya dapat melihat banyak haiwan laut yang comel termasuk seekor kuda laut berwarna keemasan! Namun saya bersyukur juga suami saya tidak menyelam, kerana ada kawasan yang mana terasa arus membawa air dingin, hingga saya pun hampir hypothermia. 

Selaman ketiga kami selesai dalam masa 40 minit, dan kami dihantar pulang semula ke Koh Lipe Diving School pada pukul 5.30 petang. Kami bergegas pulang untuk solat Zuhr dan Asar jamak. 

Jam 6.30 petang kami bertemu semula untuk makan malam bersama, dan kemudian berjalan-jalan menikmati keindahan Koh Lipe pada waktu malam. Hati terasa teruja untuk meneruskan selaman pada hari ke dua , keesokan harinya. 









Tuesday 30 January 2024

Koh Lipe - kunjungan semula selepas 11 tahun

 Pertama kali kami menjejakkan kaki ke Koh Lipe adalah semasa kami meraikan ulangtahun hari kelahiran kami pada tahun 2013. Diam tak diam sudah 10 tahun berlalu. 

Pada hari lahir kami tahun lepas, kami tidak dapat ke mana-mana kerana anak sulung kami sedang sibuk menyiapkan diri untuk SPM. Kebetulan ada beberapa orang kawan-kawan yang sama-sama mendaki Gunung Kinabalu, mengajak kami menyelam di Koh Lipe pada Januari 2024. Maka kami pun memutuskan untuk menyertai percutian ini. 

Pada mulanya memang agak gementar, kerana sudah lebih setahun sejak saya dan suami mendapatkan lessen “Open Water Diver” kami di Mabul, Sabah iaitu pada Disember 2022. Namun, kerana 25-28 Januari ini sahaja waktu yang kami dapat melancong sebentar sebelum anak kami menyambung perjuangannya dalam SPM, kami nekad menempah tiket penerbangan dan sebagainya. 

Kami menaiki penerbangan MAS dari KLIA ke Langkawi pada Khamis 25 Januari (Hari Thaipusam) seawal pukul 9 pagi. Alhamdulillah penerbangan lancar, dan kami sampai di Langkawi pada masa yang ditetapkan. Jam 12 tengahari, selepas selesai makan tengahari, kami bertolak ke Jeti Kuah dengan menaiki teksi van, dengan tambang RM64 sahaja. Pada mulanya harga yang diletakkan adalah RM80, tetapi sahabat kami Dr Ian, menyemak harga dengan Grab, dan mendapati harga lebih murah, pemandu teksi pun bersetuju memberikan kami harga yang sama. 

Perjalanan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi atau Langkawi International Airport (LIA) ke Jeti Kuah mengambil masa setengah jam. 



Sampai sahaja di Jeti Kuah, anda perlu naik ke tingkat satu iaitu bilik khas untuk mendaftar dan mendapatkan visa on arrival ke Thailand. Di sini anda perlu mengisi borang visa dan anda akan diberikan pelekat yang perlu dilekatkan di baju anda. Tiket feri kami dapatkan secara atas talian, dengan harga RM345 seorang. Pastikan anda mencetak tiket feri anda ya kerana tiket di dalam telefon tidak diterima di sini. 

Selesai mendaftar, kami terus ke balai pelepasan antarabangsa, di mana anda akan melalui pemeriksaan keselamatan seperti di lapangan terbang, dan melalui kaunter Imigresen. 


Semasa menunggu feri sampai, semua passport akan dikutip oleh pihak pengusaha feri, bagi mengelakkan para penumpang kehilangan passport, kerana kami akan menaiki feri, kemudian bot kecil yang akan membawa kami dari feri ke jeti tepi pantai. 

Walaupun feri kami agak terlewat sedikit, perjalanan lancar. Jika tahun 2013 kami ke Koh Lipe melalui jeti Telaga dan menaiki bot laju , dengan perjalanan umpama roller coaster, kali ini perjalanan dengan menaiki feri amat selesa. Apatah lagi ada tayangan movie Avengers dipasangkan. Tak sempat movie habis, kami pun sampai ke Koh Lipe. Perjalanan mengambil masa 1 jam 30 minit. 


Sampai sahaja di Koh Lipe, kami beratur di kaunter tiket feri, di mana petugas akan memeriksa tiket pulang, dan memulangkan passport kami. Kemudian kami ke kaunter Imigresen Thailand. 




Langkah seterusnya adalah membayar fi Taman Negara Koh Lipe iaitu 200 baht seorang bagi pelancong asing seperti kami. Selesai semua ini barulah kami dibawa ke hotel kami. Jangan risau jika ada beg besar, ada petugas dari hotel yang akan tolong membawakan beg-beg anda dari kaunter Imigresen, ke kaunter check in hotel, hinggalah ke bilik hotel. 

Alhamdulillah kami mendapat bilik yang selesa, tidak terlalu jauh dari tempat makan. Walaupun saiz bilik agak kecil, katilnya selesa dan yang paling penting, pemanas air di bilik mandi berfungsi dengan baik. 

 



Selesai kami solat jamak Zuhr dan Asar, kami terus ke Koh Lipe Diving School yang terletak di Walking Street untuk mendaftar aktiviti selaman kami sepanjang percutian kami ini. Oleh kerana saya dan suami sudah lebih setahun tidak menyelam, kami memilih untuk mengambil refresher course yang berharga 500 baht seorang. Untuk 6 selaman , termasuk sewaan peralatan dan guide pula adalah lebih kurang 8870 baht seorang . 1000 baht akan diambil sebagai deposit , dan akan dikembalikan selepas semua peralatan dikembalikan . 

 

Semasa mencuba pakaian wet suit, saya tak sangka saya terpaksa memakai saiz XS! Sedangkan setahun yang lalu saya memakai saiz M. Suami saya pula dari saiz L kini memakai saiz M. Alhamdulillah terima kasih kepada TR90. 

 



Selesai urusan, kami mencari makan malam. Di Koh Lipe memang ada banyak kedai makanan halal. Untuk hari pertama ini, kami mencuba makanan ala carte di salah sebuah restoran. Mee daging saya berharga 140 baht, nasi dengan ayam suami saya pula 120 baht. 





Malam itu kami sempat berjalan-jalan menikmati keindahan malam di Koh Lipe sambil ditemani cahaya bulan , sebelum masuk beradu awal, menyimpan tenaga untuk menyelam keesokan harinya. 

Monday 25 December 2023

Ibu mertua ku tak pernah suruh siang ikan


Ini ibu mertua saya. Orangnya memang cantik , bergaya, tapi apa yang membuat saya hormat pada beliau bukan status beliau sebagai isteri pegawai polis atau pangkat Datin. Tetapi mentaliti beliau yang sangat mantap. 


Semasa kami masih bertunang lagi, Ibu pernah beritahu kami berdua, 

1) “Aisyah jangan bayar bil di rumah , itu tanggungjawab suami”

2) “Hafiz kena sediakan pembantu rumah untuk Aisyah, Aisyah nanti bekerja”

3) “Hafiz jangan sampai Ibu nampak Aisyah cuci tandas. Itu bukan tugas seorang isteri”. 


Setelah kami bernikah, saya nak sambung belajar peringkat sarjana, Ibu dan arwah Abah yang menjadi penjamin. 


Saya nak exam, Ibu telefon beritahu “ kalau Aisyah nak study, Aisyah hantar je anak-anak ke rumah Ibu “. 


Bab makan, Ibu bukan sahaja baik kepada saya dengan tidak meletakkan expectation yang bukan-bukan, beliau telah melatih anaknya iaitu suami saya, menjadi seorang lelaki yang bertanggungjawab memberi makan anak isteri , dari peringkat beli barang dapur hinggalah bab tidak cerewet bab makan. 


Ada masa saya masak, banyak masa saya tak masak. Pergi balik kerja saya pun dah lebih 2 jam, tak ada masa nak masak. Sekarang kami ambil perkhidmatan mangkuk tingkat sahaja. 


Kalau balik ke rumah beliau, beliau tak pernah minta saya masuk dapur. Nak raya sahaja kita akan masak sama-sama. Saya masak lodeh , Ibu masak rendang . 


Bab siang ikan, tak pernah timbul. Kita beli saja di kedai yang ada perkhidmatan siang ikan. 


Mak Ayah saya memang insan paling saya sayang di dunia, tetapi saya bercita-cita mendidik anak-anak lelaki saya, sebagaimana ibu mertua saya mendidik suami saya. 


Bagi saya, ibu mertua saya lambang wanita yang lahir tahun 1950an tetapi berjaya memusnahkan budaya patriaki dalam keluarganya. 


Adakah ia menyebabkan saya tak hormat suami? 


In the contrary, saya jadi bukan sahaja hormat suami tetapi saya sayang ibu mertua saya dan suka balik rumah beliau. Malah kadang saya yang ajak suami balik rumah Ibu. 


Tahun 2023 dah nak berakhir. Kalau ada yang masih merasakan tempat wanita di dapur menyiang ikan , saya cadangkan binalah time machine dan kembali ke abad yang lalu.


#drazlindarita

#kisahkehidupanDrAzlindarita